torsdag 25 augusti 2011

Last work day...

Hejhej!

Veckan börjar närma sig sitt slut och idag har vi de sista workshopsen och studiereserna... Börjar kännas riktigt tråkigt. Vill inte åka hem... Hehe. Men fakstiskt så har jag nog aldrig trivts så bra någonstans som jag gjort här.

Hur som helst så inleddes dagen på WTC igen där vi först fick lyssna på en man vid namn Ed Klute som pratade om Mira Media. Detta center arbetar för att alla ska ha lika värde när det kommer till att alla ska kunna göra sin röst hörd inom media. Han pratade mycket om social media, som bl.a facebook, twitter och youtube samtidigt som han involverade publiken i detta och väckte ett stort intresse. Mira Medias motto var ( som jag förstod) "Bridging, binding & bonding" alltså de tre B:na, eftersom det är dessa nycklar man behövde för att lyckas så bra med möjligt med deras mål.

Vi hade även våra workshops. Jag valde Youth & Climate Change. Jag hade nog förväntat med lite mer diskussioner, speciellt om förnybara energikällor eftersom det är ett sort ämne nu, men vi fick mest lyssna på några som pratade om olika organisationer, ex GREEN som arbetar för att lära ut och ge verktyg inom en hållbar utveckling. Väldigt bra tips fick man ju om vad man kan tänka på som enskild människa. Ex att en dag sänka värmen i huset 1 grad och istället kanske ta på sig en varmare tröja. Om alla skulle göra detta så skulle det göra en stor skillnad. Bara små enkla grejer liksom.  Men annars var det en gryn workshop, som vanligt! ;)

På eftermiddagen åkte min grupp till Creativ Campus som är en  hotspot för kreativa företag. Vi fick träffa 4 av dessa företagen och jag måste verkligen säga att det första vi träffade verkligen var riktigt kul! De håller på att bygga en nöjespark här i Småland faktiskt som handlar om farytails. Om häxor och alla möjliga gubbar. Dessa människor använder sig mycket av robotteknik så att allting ska vara så verkligt som möjligt. Lätt jag måste besöka denna nöjespark när den bli klar, om det var 2014-2015 någon gång??

Ett annat företag och också stod ut lite gran var några som höll på mycket med datorer. Ex använde de en grön duk där de sedan kunde vida datorn använda sig av vilken miljö som helst. Lite svårt att förklara men bilderna nedan kanske hjälper.



Egentligen är det bara en grön duk bakom dem.

En utav "robotarna". Den var väldigt speciell. 
/Lampinen

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar